Krachttraining en alcohol

Sinds een tijdje is de horeca weer open. Dit betekent dat de echte liefhebbers al snel weer meer alcohol zijn gaan nuttigen. In een club, in een kroeg of gewoon op een terras drink je toch net wat meer drankjes dan thuis. Maar heeft dit eigenlijk effect op je krachttraining? En is dit misschien iets waar je op moet letten? In dit artikel kijken we naar het verband tussen krachttraining en alcohol.  

In de basis is drinken met mate natuurlijk altijd het advies. We hebben allemaal weleens meegemaakt dat we in de sportschool stonden na een avondje stappen. Dit is niet echt bevorderend voor de sessie die je op dat moment neerzet. Zo zijn de volgende effecten vaak merkbaar:  

  • Minder conditie: Alcohol vraagt wat van je lichaam. Zeker wanneer je er veel van drinkt. Hierdoor krijgt het lichaam als het ware een klap en moet het in de herstelmodus. Daardoor merken veel mensen dat de conditie tijdelijk significant minder is. Het lichaam is in mindere mate in staat om een maximale inspanning uit te oefenen.  
     
  • Minder spierkracht: Dit ga je dan vanzelfsprekend ook merken in je spierkracht. Krachttraining en alcohol gaan daarom lastig samen. Het is vaak erg duidelijk dat je minder in staat bent om je spieren te mobiliseren.  
     
  • Minder motivatie: Tot slot heb je na het drinken van flink wat alcohol ook vaak wat minder motivatie om te trainen. Het lichaam voelt een beetje leeg aan. Hierdoor vertellen je hersenen je dat je beter wat extra rust kunt nemen. Zogezegd dus om te herstellen.  

Daarbij is ook bekend dat het drinken van alcohol slecht is voor het op peil houden van je testosterongehalte. Hoe meer alcohol je namelijk drinkt, hoe meer testosteron wordt omgezet in oestrogeen. En met betrekking tot je krachttraining heb je daar weer veel minder aan.  

Al met al doe je er dus goed aan om de alcohol zoveel mogelijk links te laten liggen. Uiteraard is een drankje hier en daar geen probleem. Uiteindelijk willen we allemaal ook genieten van het leven. Maar wanneer je echt serieus bezig bent met krachttraining, moet je wel begrijpen dat er sprake is van een trade-off. Je levert wat extra potentiële spierkracht in om het ’s avonds en/of in het weekend leuk te hebben met alcohol.  

Personal training voor maximale kracht 

Als personal trainer ben ik dag in dag uit bezig met krachttraining. Ik weet als geen ander welke valkuilen alcohol te bieden heeft en hoe je hier het beste mee omgaat. Ondanks het drinken van alcohol is het uiteraard altijd beter om wel aan krachttraining te blijven doen. Want ook al drink je misschien alcohol, krachttraining heeft nog altijd veel voordelen te bieden.  

Ga er na een dagje drinken dus niet aan toegeven dat je geen zin hebt, maar voel je al snel weer goed na een sessie in de sportschool. Met krachttraining zet je altijd een stap in de goede richting.